• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hjälp med stora skulder, samlingslån?

F

Finstilt

Gäst
Poäng: 0
Sambon kom med förslag att söka ytterligare ett lån så vi skulle bli av med de andra också och därmed minska lånekostnaden ytterligare. Hur fungerar det om jag skulle söka ytterligare ett lån? Är det ens en bra idé?
Vi får ihop det som det ser ut nu med nuvarande ekonomi men de vi kommer ju inte leva fläskigt.
Förstår att du vill hjälpa och förstår känslan av lättnad av din sambo men nånstans bör hon kanske tagga ner lite. Glöm inte att du skuldsätter dig och hon blir mer eller mindre skuldfri. Kanske ni ska försöka beta av hennes skulder som är kvar istället. Skulle det i framtiden ta slut står du där med en stor skuld ensam.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Sambon kom med förslag att söka ytterligare ett lån så vi skulle bli av med de andra också och därmed minska lånekostnaden ytterligare. Hur fungerar det om jag skulle söka ytterligare ett lån? Är det ens en bra idé?
Vi får ihop det som det ser ut nu med nuvarande ekonomi men de vi kommer ju inte leva fläskigt.

Jag skulle nog väntat . Du tar ju bort en hel del av hennes krediter nu och jag antar att ni har lämnat dom större lånen ? Vänta 3-6 månader så har hennes betyg säkert återhämtat sig och hon kan kanske på egen hand söka för att samla ihop det sista . Det är ju trots allt hennes skulder ni pratar om .

Annars blir det ju så att hon blir mer eller mindre skuldfri och du har tagit allt över allt på papperna .

Hur mycket har ni sparat hittills i räntor och amorteringar ?
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Jag skulle nog väntat . Du tar ju bort en hel del av hennes krediter nu och jag antar att ni har lämnat dom större lånen ? Vänta 3-6 månader så har hennes betyg säkert återhämtat sig och hon kan kanske på egen hand söka för att samla ihop det sista . Det är ju trots allt hennes skulder ni pratar om .

Annars blir det ju så att hon blir mer eller mindre skuldfri och du har tagit allt över allt på papperna .

Hur mycket har ni sparat hittills i räntor och amorteringar ?

Jag förstår och jag är väl kanske gammeldags (läs naiv) som anser att hennes problem är mina. Visst är det åt helvete om det skulle ta slut och jag sitter där med allt men samtidigt så skulle våran ekonomi bli lite rymligare. Vi har gemensamt amortera med ränta inräknat minst 24 000 kr i månaden och när jag snabbräknade har vi nu minskat månadskostnaden med 13 000 kr. Däremot skulle det vara skönt att enbart amortera 8-9000 kr i månaden istället för 11-12000 kr.

Men samtidigt, så är det ur eget perspektiv bättre att vänta tills hon kan åtminstone stå med på nästa lån.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag förstår och jag är väl kanske gammeldags (läs naiv) som anser att hennes problem är mina. Visst är det åt helvete om det skulle ta slut och jag sitter där med allt men samtidigt så skulle våran ekonomi bli lite rymligare. Vi har gemensamt amortera med ränta inräknat minst 24 000 kr i månaden och när jag snabbräknade har vi nu minskat månadskostnaden med 13 000 kr. Däremot skulle det vara skönt att enbart amortera 8-9000 kr i månaden istället för 11-12000 kr.

Men samtidigt, så är det ur eget perspektiv bättre att vänta tills hon kan åtminstone stå med på nästa lån.

Jag förstår hur du tänker och hur du känner ärligt talat. Jag varnar er trots det att ha för bråttom, du får otroligt viktig input/råd från många som har varit i träsket inte bara en gång utan flera.

Gäller att tänka långsiktigt nu och att du tänker lite på dig själv också. När man mår dåligt eller har missbruk är man tyvärr oförmögen att finnas där för andra och tänka på andra så som man kanske borde.

Du har gjort henne en riktig stor tjänst - hon bör vara superglad över det och du med? Låt det smälta lite och se hur det utvecklar sig.
 

Amiro

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
21 Oktober 2020
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
150
Poäng
357
Sambon kom med förslag att söka ytterligare ett lån så vi skulle bli av med de andra också och därmed minska lånekostnaden ytterligare. Hur fungerar det om jag skulle söka ytterligare ett lån? Är det ens en bra idé?
Vi får ihop det som det ser ut nu med nuvarande ekonomi men de vi kommer ju inte leva fläskigt.

Ja du kan söka och kolla med lendo och se om du får nåt
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Jag förstår och jag är väl kanske gammeldags (läs naiv) som anser att hennes problem är mina. Visst är det åt helvete om det skulle ta slut och jag sitter där med allt men samtidigt så skulle våran ekonomi bli lite rymligare. Vi har gemensamt amortera med ränta inräknat minst 24 000 kr i månaden och när jag snabbräknade har vi nu minskat månadskostnaden med 13 000 kr. Däremot skulle det vara skönt att enbart amortera 8-9000 kr i månaden istället för 11-12000 kr.

Men samtidigt, så är det ur eget perspektiv bättre att vänta tills hon kan åtminstone stå med på nästa lån.


Vänta och känn in den första månaden inom rimlig tid kan ni lösa detta ihop och det ser bättre ut + att ni båda står på lånen/lånet .
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Tack så mycket för alla råd! Oavsett så har vi löst den värsta krisen där vi inte skulle ha klarat nästa månad.
Det har varit några intensiva dagar och jag tror också de är bäst att låta allt landa innan vi gör några ytterligare beslut. Tack åter igen för er tid och mycket värdefulla input
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Tack så mycket för alla råd! Oavsett så har vi löst den värsta krisen där vi inte skulle ha klarat nästa månad.
Det har varit några intensiva dagar och jag tror också de är bäst att låta allt landa innan vi gör några ytterligare beslut. Tack åter igen för er tid och mycket värdefulla input


Du är en väldigt fin människa som hjälper till på det här sättet. Din sambo är riktigt lyckligt lottad! Ta lånet från SEB och betala av det värsta. Be sedan din sambo att inte göra en enda kreditupplysning på 6 månader för att på så sätt få ett bättre kreditbetyg. När det gått 6 månader så gör hon ett eget försök att få ett samlingslån. Ta inte ett till lån nu.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp